• رونمایی از بزرگ‌ترین مجسمه حماسی شهری غرب آسیا در شاهین‌شهر

  • ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۶
مجسمه حماسی نبرد رستم و اژدها در شاهین‌شهر اصفهان رونمایی شد. این اثر برجسته به همت یکی از شرکت‌های عضو و مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان طراحی، ساخته و نصب شده است.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مجسمه حماسی شهری غرب آسیا با عنوان «نبرد رستم و اژدها» در میدان فردوسی شاهین‌شهر رونمایی شد. این اثر فاخر هنری که توسط یکی از شرکت‌های عضو و مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و با حمایت شهرداری شاهین‌ شهر طراحی و اجرا شده، نمادی از فرهنگ و هنر ایرانی با رویکردی ملی و حتی فراملی به شمار می‌رود. در واقع این اثر به ابعاد جهانی گنجینه‌های فرهنگی و هنری ملی می‌پردازد.

فرایند طراحی و ساخت این اثر از دو سال پیش آغاز شد و طی این مدت طراحان و متخصصان تلاش کردند با ترکیب هنر، فناوری و مهندسی اثری ماندگار به وجود آورند. فرم اژدها در این اثر نسبت به طرح‌های اولیه پیچیدگی بیشتری پیدا کرده و با بهره‌گیری از مفاهیم عمیق ایرانی همچون مبارزه با نفس، روایتی نو و معاصر از خان سوم شاهنامه فردوسی ارائه می‌دهد.  

مجسمه «نبرد رستم و اژدها» با ارتفاع 14 متر بر روی پایه‌ای بتنی به ارتفاع یک متر و نمای سنگ گرانیت استوار شده است. استفاده از متریال پیشرفته GFRP (پلیمرهای مسلح شده با الیاف) که از فناوری‌های نوین در حوزه سازه‌های شهری محسوب می‌شود، ضمن تأمین خواص سازه‌ای و دوام بالا، امکان خلق فرمی پویا و پیچیده را فراهم کرده است. این متریال برای این پروژه شخصی‌سازی شده تا کارپذیری و مقاومت در برابر اشتعال آن افزایش یابد. همچنین با توجه به موقعیت بادخیز میدان، تمهیدات خاصی برای پایداری سازه در برابر فشار باد در نظر گرفته شد.

این اثر با رنگ فولادی زرین و پرداختی ظریف، در برابر حوادث طبیعی مقاوم است و در عین حال جلوه‌ای از هماهنگی میان فناوری نوین و زیبایی‌شناسی سنتی را به نمایش می‌گذارد. طراحان این پروژه با نگاهی دانش‌بنیان به مقوله هنر شهری کوشیده‌اند تا علم، فناوری و هنر را در قالب یک اثر ملی تلفیق کنند؛ رویکردی که بیانگر جایگاه نوآورانه شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در عرصه هنر معاصر ایران است.

در توصیف دیگری از این اثر می‌توان گفت در مفهوم، رستم در نقش خرد پاک، رخش به عنوان وجدان بیدار و اژدها در هیأت اندیشه‌های شیطانی به تصویر کشیده شده‌اند. روایت این نبرد، جدالی میان خیر و شر را به نمایش می‌گذارد اما برخلاف روایت‌های سنتی، رستم اژدها را نمی‌کشد بلکه آن را مهار می‌کند که نمادی از کنترل نفس و پیروزی عقل بر خشم و غرایز محسوب می‌شود. این نگاه، بازتابی از اندیشه ایرانی درباره تعالی درونی انسان است.

در طراحی فضایی اثر نیز گردش‌های متنوع در بدن شخصیت‌ها ایجاد شده تا دیدی ۳۶۰ درجه ایجاد و مخاطب از هر زاویه‌ای بتواند با اثر ارتباط برقرار کند. چهره رستم به سمت شمال، چهره اژدها به سمت غرب، رخش به سمت جنوب و رخ پلنگان به سمت شرق قرار گرفته است. این ترکیب موجب می‌شود تمامی زوایای میدان فعال شده و مخاطب از هر سوی میدان بتواند بخشی از روایت بصری اثر را درک کند.

در پایان می‌توان گفت مجسمه «نبرد رستم و اژدها» جلوه‌ای از هنر شهری است که طیف گسترده‌ای از مخاطبان، از خاص‌پسندان تا عموم مردم، را به خود اختصاص داده و نه‌تنها نمادی ماندگار در میدان فردوسی شاهین‌شهر، بلکه بازتابی از تلاش برای جهانی‌سازی گنجینه‌های فرهنگی و هنری ملی ایران است.  

شایان ذکر است شرکت مجری این پروژه، پاد مهراز گردون، یکی از شرکت‌های فناور و فعال در حوزه هنر، طراحی و معماری است که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان استقرار دارد. این شرکت پیشتر موفق به طراحی سقف مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان (سالن اجلاس سران اصفهان) نیز شده بود که در نوع خود پروژه‌ای پرچالش و شاخص محسوب می‌شود.

تعداد بازدید : ۴۸      تاریخ: 1404/07/26

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت